31 Mart 2025 Pazartesi

Elektrikli araba maceram

 Uzun zaman sonra merhaba,


Geçenlerde gece yarısını geçtikten sonra instagramda önüme düşüp duran reklamlardan bıkıp distribütöre hem bayiinizde araba yok, hem test arabayı son ama önüme sürekli reklam düşürüyorsunuz. Ya araba getirin ya da reklamı göstermeyin minvalinde bir mail attım. Onlar beklemediğim şekilde tepki verip ertesi sabah beni arayarak "test aracı gelince" arayacaklarını söylediler. Ben de he he tamam ararsınız falan kafasında kapattım. 15-20 gün sonra aynı günün sabahında 3 ayrı bayi test arabamız geldi diye aradı. Bende o sırada ekmek almaya çıkmıştım. Sonuncuya neredesin diye sordum Maltepe dedi, konum atmasını rica ettim baktım navigasyonda 13 dk yazıyor. Geliyorum deyip kapattım telefonu. Neyse alışveriş bitti gittim arabayı kullandım falan derken alıp çıktım. Ki ben kullanım alışkanlıklarım dolayısı ile elektrikli arabalara oldukça mesafeliyim aslında. Zira İstanbul-Bodrum arası yolculuklarım falan oluyor, e 300 km menzile sahip arabayla olacak iş değil bu tabi. Birde yeni teknoloji olgunlaşsın falan kafasındaydım açıkcası. Nasıl oldu hala bilmiyorum ama aldım çıktım işte. :) Yaptım bi delilik ya du bakalım başımıza neler gelecek.


Ne mi aldım? Yeni kasa Opel Grandland aldım. Neden elektrik? Birebir aynı donanıma sahip olan MHEV ile BEV arasında (2.472 TL-1.923 TL) 550 bin lira fark var. Risk almaya değer bir fark. MHEV in fiyatına Ultimate opsiyonunu da eklerseniz fiyat 2750 liralara çıkıyor.

Öeeeh.  Höst! Volvo değilsin Opel'sin seni kendine gel.


Motor gücü 160kW ve fatura bedeli de 1450 liranın altında olduğu için %10 luk ÖTV dilimine giriyor. Dolayısı ile fiyatı şu an gayet mantıklı. Tüm dünyada bu arabanın fiyat sıralaması MHEV< PHEV <BEV diye giderken bizde %10 luk ÖTV den dolayı elektrikli en ucuz olanı. Anahtar teslimi 1835 liraya mal oldu. 10K liralık elektrik desteği hediye.

Neyse şu an TR de satılan BEV lerde 3008ler ile aynı altyapı var. Ondan 10 cm uzun 5008 den 10 cm kısa bu alet. XC60 tan da 3 cm falan kısa.


73KW NMC bataryası var. Ortalama 17 kw tüketimi var. Zibilyon tane test seyrettim otobanda 140 civarında gidersen 25-30 KW edeplice 100 gibi hızlarda gidersen 17 kw gibi bir tüketimi var. Ama kötü ihtimal yüksek hızda 300 km normal hızda 400 km şehiriçinde 550 km menzil gibi düşünebilirsiniz. 157KW motor gücü var, (210 hp) 345 Nm torku var. Kaputta motorun üstüne kapak koymuşlar 


Onu kaldırınca böyle garip garip birşeyler çıkıyor altından.





Isı pompası var. 


WLTP ölçümleri şöyle;

Karma Tüketim: 17,10 kWh/100km

Şehirçi            : 14,00 kWh/100km  Düşük hız (56,5 km/h'ye kadar)

Şehirkenarları  : 13,50 kWh/100km  Orta hız (76,6 km/h'ye kadar)

Şehirlerarası    : 15,30 kWh/100km  Yüksek (97,4 km/h'ye kadar)

Otoban            : 21,90 kWh/100km  Ultra Yüksek (131,3 km/h'ye kadar)


Son 3 milyar senedir dizel araba kullanan biri olarak şunu söyleyebilirim hızlanması gerçekten etkileyici. 0-100 ü 9 sn, son hızı 170 kmh. İkisi de benim için anlamsız ama bulunsun.


Arabayla 3 faz AC bağlantı kablosu zaten geliyor ben ek olarak monofaz için olan kabloyu da aldım (para aldı namıssızlar. Ama Teslada daha ucuzmuş bilsem oradan alırdım). Bu kabloyu bildiğimiz prize takıp arabaya şarjlı süpürge muamelesi yapabiliyorsunuz. 3.6 KW ile şarj ediyor. Çok yavaş (20 saat şarj süresi) ama ediyor. Arabayla birlikte verilen 3 faz AC kablo ile arabanın içindeki inverter 11KW AC şarja kadar destekliyor. Evet siz AC de alsanız araba şarj etmek için kendisinde bulunan inverder ile DC ye çevirip öyle şarj ediyor. Kimi arabalarda 7 kimisinde 11 kimisinde de 22 kW lık inverterler var. Bundaki 11 kW.

 Malum evlerde Kwh ücreti 1.79 lira. 2 lira deseniz bile bataryanız sıfırı tüketmiş desek yani 70 kw bile alsanız 140 liraya bataryanız doluyor ve bununla ortalama 500 km gidebiliyorsunuz. Bence abuk şekilde güzel bir şey. :) Kaldı ki bu tip bataryalarda (NMC) şarjı %20 altında bırakmayın, %80 den fazla da "eğer uzun yola gitmeyecekseniz" şarj etmeyin diyorlar. Yani günlük kullanımda faydalı alan %20 ile %80 arasındaki %60 lık kapasite. O da 77kW x %60 =~ 45kW falan. Neden 77 ile çarptık derseniz bataryanin kapasitesi aslında 77 kW Üretici bunun 73kW lık kısmını siz sıradan faniler kullanabilirsiniz demiş. Dolayısı ile günlük kullanımda 90 liraya evden şarj edebilme şansınız var. 15 kw tüktseniz ortalama, 90 liraya yaklaşık 300 km gidebileceksiniz demektir. 
Tabi evden şarj edebilmeniz için elektrik dağıtım şirketi ile aranızda uygun elektrik anlaşmanız olması lazım. Bu ne demek? Eve elektrik bağlatılırken evin elektrik tesisat projesine göre bir kapasite belirleniyor. Tek fazlılarda 3-4 kW falan bu. 3 Faz elektriklerde 6 kW falan oluyor genelde ama bu dağıtıcı şirketin keyfiyetine kaldığı için heryerde farklı. Faturanızda yazıyor bu kapasite değeri. Onu aşarsanız ilk ay hoop napıyon hemşehrim diyorlar, ikinci ay gel bakam buraya deniyor ve ceza kesiyorlar + yeni anlaşma yapmanız gerekiyor. Evden şarj yapacaksanız buna dikkat etmek gerek.  

Neyse konumuza dönelim. Dışarıdan şarj edeceğim derseniz herkes kafasına göre fiyat kaptırıyor. Anladığım kadarı ile bunlarda bir standart falan yok, sadece üst limit tanımlanıyor. Zira her şirket kafasına göre fiyat belirleyebiliyor. İşin güzel tarafı bunların hepsinin güncel bilgisini paylaşan https://www.sarjfiyat.com diye bir site var. Bence çok faydalı bir alet.

Yani baraaaaa bizdeeeee, şöhret bizdeeeee diye bağırınıp DC den şarj edersenizde 8 lira falan kwh fiyatı. Bu durumda 360 liraya doluyor deponuz. Ve pek tabi daha hızlı. Yarım saatte bataryanız fulleniyor (160KW basıyor bazı istasyonlar, hatta Tesla lar 400 kw a kadar destekliyormuş ama araba 160kw ile sınırlı. youtube da biri test etmişti max 165 kw ile şarj edebilmişti. Tabi o ölçüm doğruysa)

Bunlar güzel de bunların hepsine üye olma zorunluluğu çok saçma olmuş. Muhtemelen PCI-DSS ile ilgili falandır ama neden benim hepsine tek tek üye olmam gerekiyor ya. Bu kartı gösterip provizyon sonrası dolduran bir sistem olmalıydı. 

Açıkcası almadan önce kafama takılan yegane konu LPG li gibi 300-400 km de bir şarj için durmaya hazır olup olmadığımdı, genelde gittiğim güzergahları kontrol ettim (ve pek tabi alışkanlıklarımı da) e ben zaten duruyordumki? Kahvemi içerken şarj edeceğim sadece aradaki tek fark bu. (Burası züğürt tesellisi de olabilir tabi) 


Ben almadan önce hem MHEV olanını hem de BEV olanını yarımşar gün test ettim. Aslında görünüş aynı olmasına rağmen aralarında çok fark var. Bu da benim donanım yerine altyapıyı tercih etmemde önemli bir etken oldu. 


BEV olanlarda;

  • Arka süspansiyon tam bağımsız. (MHEV de torsiyon)
  • Fren diskleri kafam kadar ve hayvan gibi tutuyor gerçekten (öndekiler 36 cm arkadakiler 35 cm) (MHEV lerde 30 cme 29 cm) Alet 2200 kg...
  • Süspansiyon komple farklı aslında. BEV lerin amortisörlerinde frekans zımbırtılı farklı bir amortisör var. Citroen C5 Aircross lardaki sisteme benziyor. Çok daha smooth yürüyor alet. MHEV olan daha sert ve sesli.
  • Ara hızlanması bariz daha keyifli.
  • Jantları 20 inch ve tipi bence daha spor. Komple siyah olsaydı daha çok sevebilirdim. Ama bu zevk meselesi tabi

Araba Michelin ePrimacy lastikle geldi 💗💗💗


Donanım olarak gerekli herşey var. Alantrikli olanda tek donanım var GS. GS donanımı zaten bunların en üst donanımı, ek olarak cam tavan siyah tavan ve teknoloji paketi ile metalik renk eklendi. Eğer olabilseydi Ultimate paketini de alırdım ama elektrikli ile o opsiyon yok malesef. (ÖTV dilimini geçtiği için ithal etmiyorlar)

Opel'in donanım merdiveni dedikleri bir zımbırtı var, ben ondan hiçbir şey anlamadım. Hepsi birbirine girmiş. Oturdum excelde kendi donanım listemi çıkarttım. 





AMA kör noktanın ultimate paketle geliyor olması üzdü biraz. He bir de şerit ortalamalı ACC yok, düz ACC + şeritte tutma zamazingosu var. Bence bu da eksiklik. İşin komik tarafı bunlar için herhangi bir donanıma ihtiyaç olmaması aslında. Opellerde (bir önceki grandland te öyleydi en azından) diğer stellantis araçlarında olduğu gibi kör nokta uyarı sistemi arka köşelerdeki park sensörlerini kullanıyor. Dünyanın en saçma stratejisi seçilmeli bence zira park sensörlerinin gecikmesi çok fazla. Sanırım bosch (sensörün üreticisi) bu arkadaşları fena kandırmış. Benim bir önceki kasa Ultimate paket Grandland'te araba ancak yanıma geldiği zaman aynadaki led ancak yanıyordu. E yanma abicim o saatten sonra. Ford'lardaki (ve daha bir çok başka markadaki) Continental radarlarla çalışan sistem çok daha başarılı. Neyse bunda hiçbiri yok zaten. :) 


Öte yandan tabela okuma şeritleri okuma dur kalklı adaptif cruise control koymuşsun arabaya ama şeridi ortamala yok. Neden hacı? Şeride gelince ufaktan seni şeride geri çekiyor. Tamam da ortalayıversin? Şeridi ve tabelaları kameradan okuyup tanımlamak için zaten görüntü işleme sistemi koyuyorsun arabaya, ortalamak mı zoruna gitti yani?

Ultimate paketinde ek olarak HUD da geliyor. Gerçi benim test ettiğim MHEV de HUD vardıi ve o HUD gerçekten yetersiz. Mesafe uyarısı falan HUD ta yok. Genede bunlar teknoloji paketi ile olsaydı iyi olurdu. Üreticiler artık gösterge olayını HUD a bırakmalı. Kuga da onu çok kullanıyordum. 

Göstergesi pek bi minnoş. 10 inch falan ama beni negatif anlamda etkilemedi. Görüş açısı falan gayet iyi, direksiyon önünü kapatmıyor ve o bölge daha alçak olduğu için ön görüş daha ferah. 

"Bence" gerzekçe olan başka bir şeyde dashboardta ambiyans aydınlatma olup renklerinin değişebiliyor olmasına rağmen kapılardakilerin sabit beyaz olması. Napıyonuz olm RGB LED mi kalmadı elinizde. Cam tavanın kenarına pavyon spec kımıl kımıl LED koymayı biliyonuz buna mı koyamadınız? 

 Bir de öndeki kapıların kol dayanan yerlerinin kumaş kılıklı bir şey (geri dönüşümlüymüşte bilmem ne. Sanki ötekiler vinil değilmiş gibi çek pampa) olup arkadakilerin vinlex olmasının anlamını çözemedim. Önde çevreyi koruyalım arkada gerek yok mu demeye çalışmışlar ne yapmışlar? Yoksa toplama araba mı çaktılar bana ne yaptılar anlamadım. Neden hepsi aynı değilki?

Kapı trimleri ile ilgili bir bıdı bıdımda kapı açma kolunun ergonomik bir yerde olmaması. Onun biraz daha yukarıda olması gerekirdi, aşağıda kalmış biraz, alışkanlık gerektiriyor.Kol dayamaya kolunu koyduğunda olması gereken yerde olmadığını anlıyorsun. Ama neyse ki bu sefer camın kenarında kol dayayacak yer yapmışlar, minibüscü gibi camı açıp kolu dayayarak gezebiliyorsunuz. (bu benim lügatımda iyi bir şey) :) 



Ön koltuklarda ve direksiyon ısıtma falan standart. Vinil kumaş karışımı koltukları var. Alışmam gerekecek. Kafam atarsa kumaş olan yerleri alkantra ile kaplatabilirim ama kapılara falanda aynı kumaştan koymuşlar. O kadar uğraşmak istediğimden çok emin değilim açıkcası. 

 Ama hakkını yemeyeyim, koltukların konforu ve tutması her zamanki gibi efsane. Kimse kusura bakmasın Opel koltuk işini iyi biliyor. 


 Direksiyonu minnoş bir şey. Ben alışmışım austin direksiyonu kılıklı şeye garip geldi biraz. Ama tepkisi falan gayet iyi. Gecikme yok (bence)


Sürüş modları ciddi etkili. Eco da araba tipik dizel gibi yürüyor. Gaz tepkisi falan epey sakin. Standart da benzinli gibi yürüyor, Spor da gerçek elektrikli gibi. Güya torku değiştiriyormuş. Ama gaz tepkimeleri de farkediyor. Tabi vitesti kavramaydı zarttı zurttu olmadığı için kesintisiz ve akıcı akselerasyon çok kışkırtıcı. 


Rejenerasyonu shift paddle lardan ayarlıyorsunuz o da üç kademe. 3ncü kademede ciddi frenliyor manyak. Sanki Mitsubishi Maraton otobüste retarder açmış gibi. O anca yokuş aşağı falanken kullanılır. Ama bunu shift paddle yerine sinyal kolu gibi bir şeyde yapsalarmış daha iyi olurdu, oynar dururdum ben onunla :)

Ortadaki ekranı ben sevdim. Öyle 56 ekran TV boyutlarında değil, Bundan önce BYD Seal test etmiştim, ondaki gereksiz büyüktü. Grandlandteki yatay formlu ve  aspect ratio gaaaayet uzun seçilmiş ama herşey var. Yanlış hatırlamıyorsam 16 inch olması lazım. Edition modellerde 10 inch. In-Build Navigasyon GS lerde standart. Ekran gayet hızlı çalışıyor ve tepkileri de gayet iyi. Duraklama falan yok. Menü sistemi biraz karışık, alışmak lazım. Ama gerekli her şey ana ekranda var zaten. Hemen altına üç tane de düğme koymuşlar, onlarla erişim daha kolay. 


Klima düğmelerinin falan tuşlu kısa yollarının olması bence başarılı. Ekrandan da ayarlanabiliyor. Ses açma ve radyoyu açma da düğmeli. Böyle şeylerden mutlu oluyorum ben. Yaşlıyız olm biz...

Yan havalandırmaların çıkışlarını kapıya taşımışlar. Herkes çok sevmiş ama ben orada küçücük bir ekran olup kör nokta alarmı geldiğinde aynadaki kameranın görüntüsünü vermesini tercih ederdim. Parkederken kolaylık olurdu.


Bir de o ekrana saat koymaları isabet olmuş. Renkleri gene koyu, daha kımıl kımıl bir şeyler yapabilirlerdi ama sanırım Opel'in bu odunluğu geçmeyecek. Hesapta renkleri değiştirme opsiyonu koymuşlar, görünce efferim len kerkenesler dedim ama sadece düğmelerin üzerindeki yazıların falan rengini değiştiriyormuş. Mavi siyah değil de kırmızı siyah oluyor gibi. 



 Kablosuz şarj, typeC soketler, kablosuz AndroidAuto/Carplay + Navigasyon zart zurt var. Teknoloji paketi ile hoparlör sayısı 6 dan 10 a çıkıyor ama aradaki fark OHAAA boyutlarında. Teknoloji paketi ile gelen focal hoparlörlerde ses cidden çok çok iyi. Temiz ve yüksek sesde dahi bozulmuyor. Çok başarılı. Arabayı aldırır yani, öyle iyi, tertemiz ses veriyor. Bagaja da subwoofer koymuşlar. Kapalı kutu muhtemelen gayet iyi iş görüyor. 

Ortadaki ekrandan böyle garip garip istatistiklere de ulaşabiliyorsunuz.




Arabanın görüş açıları gayet başarılı. Aynaları da gayet iyi aslında. Sadece arka cam küçük biraz. Arkadan gelenin farlarını görmek dışında bir işe yaramaz. Ama bu sınıfta farklısı var mı ondan emin değilim. İç dikiz aynasında çerçeveli ve çerçevesiz diye iki model neden var onu da anlamadım. Benimkinde çerçeve varmış. Çerçevesizin iki ayrı stok maliyetine katlanmalarını gerektirecek ne gibi bir artısı var acaba... Ama genede bu boyuttaki bir arabada çarpraz arka uyarısı ve kör nokta olmalıydı. (Evet durup durup bunu yazacam, niye yok ya?)


Benzer şekilde gene elektriklilerde 360 derece kamera sistemi de yok. MHEV olanlarda ultimate opsiyonu alındığında sadece arka kamera değil aynalarla birlikte 4 kamera geliyor. Bizimkinde eskiden olduğu gibi arka kameranın görüntüsünü kaydedip onu yanda gibi gösteren çakma tepe görüntüsü (kuşbakışı mı ne diyorlar ona) var.  İş görüyor mu görüyor. 

 

Farları gene antin kuntin ayarlamalı. 51bin LED varmış güya. Doğrudan LED ekran koysalar olurmuş bence. 51 bin LED ne be. Otomatik yükseklik, karşıdan gelen arabanın olduğu bölgeyi karartma, zart zurt var. Açılırkende bir şeyler yapıyor animasyon falan filan. O mevzunun (selamlama mı ne diyorlar galiba) anlamını ben henüz çözemedim. Araba bu ya ne selamlaması. Ancak "Bence" Opel bu far ve koltuk işinde bir numara. Önceki kasa Grandlandte de çok iyiydi. Ha bu arada arabada ön sis farı yok?


Opel için büyük insanlık için küçük bir adım atarak sonunda yan sinyali çamurluğa koymaktan vazgeçmişler. Artık aynalarda. Aynadaki sinyalin ucunu sürücünün görebileceği şekilde yana uzatmışlar. Epey de güçlü yanıyor aslında. Bence çok akıllıca hareket olmuş. Sinyal yapınca ister istemez ayna dikkatini çekiyor, bakmayacaksan bile aynaya bakıyorsun. Bir daha yazacağım NEDEN bu boyuttaki bir arabada çarpraz arka uyarısı ve kör nokta standart değil? 



Arka sinyallerini neden öyle ufacık yapmışlar anlamadım. Oysa hemen yanında kullanabilecekleri iki şerit daha var. Kendilerince bir mantığı vardır elbette bu çok küçük yaw. Kırmızı ile işaretlediğim yer sinyal lambası.







Bagaja herşey sığar. Ben bile sığarım. Zemin iki katmanlı olarak ayarlanabiliyor, altında kocaman bir alan var. Ben tüm ıncık cıncık ıvır zıvırları altına koydum üstü tertemiz kaldı. Ki bende zemin halısının altında subwoofer ve amplifier falan var. Ona rağmen gayet başarılı bir alan var orada.



Ön kol dayamanın altına küçük cins köpek falan sığdırabilirsiniz Tek sorun soğutmalı olduğu için heyvanat orada coldDog olabilir. (evet iğrençti) Soğutma zımbırtısının açma kapatma valfi epey geride. Bilmeyen bulamaz.


Kafalılar öne arkaya ve yukarı aşağı yönde hareket edebiliyor. Koltuklar 10 yönlü ancak full elektrikli değil. İleri-Geri ve yukarı aşağı manuel ayarlanabiliyor ama bel desteği olsun, oturak kısmının açısını ayarlayan zımbırtı olsun her iki koltukta da elektrikli???


Telefonu koymak için kapaklı zamazingonun önünce cam koymuşlar bir de buna pixelbox diye isim vermişler. Mantığını anlamadım ama elin almanı yapmış işte. Bir önceki kasada kablosuz şarj saçma sapan çekilde koldayamanın içindeydi. Bu olması gerektiği yerde olmuş. Aynı yerde 2 tane de typeC girişi var. Üzerindeki işaretlerden anladığım kadarı ile biri yüksek akımlı, şarj için falan kullanılabilir, diğeri data aktarımı için. WiFi Android auto ve kablosuz şarj olduğu için olduğu için bana bir şey ifade etmiyor gerçi.

Elektrikliler teknoloji paketi ile geldiği için camların hepsi akustik ve lamine. Arabanın içi yolda cidden çok sessiz. Ne rüzgar ne yol sesi yok. Çok hızlanınca rüzgar az az geliyor ama rahatsız edici değil. Ancak yağmur yağarken farkettim, sac olan kısımlardan birinde (cam tavanın arkası falan olabilir) yağmur damlasının vuruşu net şekilde ses yapıyor. Saçma geldi, nereden geldiğini keşfedersem oraya ziftli kağıt gibi bir şey yapıştırıp o teneke sesini keserim. Arabada başka ses olmayınca bunlara takılıyorsunuz :)

Cam tavan kocaman. Açılan kısım asimetrik. Perdesi elektrikli, camı da koyu renk. Tavan döşemesi ve direkler siyah. Doku falan tamamda siyah olmasaydı iyiydi. Hatırlayanlar bilir, eskiden (2000 li yıllarda falan, Opellerin yan direklerindeki plastikler tavandaki kumaşın aynısı ile kaplanırdı. O çok elegant gözüküyordu. Öyle olsa güzel olurdu bence.



Üreticiler neden trimleri koyu renk yaparlar ki? Oysa açık renk çok daha hoş bir hava katıyor arabanın içine.

He bir de ön tarafta dashboardun üzerindeki karbon imutasyonlu trimler üzerine vurunca ses yapıyor. Onları söküp altına sünger koymak lazım. 



Rengi kristal gri. Gölgede açık nardo gri, güneşte teneke grisi gibi gözüküyor. dodikleri marşpiyelleri falan piyano black ile boyamaları güzel olmuş. Tabiiki 48 plaka olacaktı. Ulen şaka maka baya baya Muğlalı oldum ben ya. :p

 



 Elbette aldığımızda bi takım eksikleri vardı ama daha araba gelmeden tedariğini sağlayıp arabayı full aksesuara tamamladık.  :) 





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder