Geçtiğimiz hafta arabayla İstanbul -Akçay yapıp geldim. İzmit ve Sapanca yolculuklarını saymazsak ilk uzun yoldu diyebiliriz sanırım. Yolculuğa başladığımda pil %70 doluydu onun için doldurmadım. Normal yoldan gittim ve geldim, otobana girmedim köprüden geçmedim, vapur kullanmadım, İzmit körfezini dolaştım. Neden? E daha ucuz. İzmit körfezini dolaşmak rotanıza yaklaşık 100 km mesafe ekliyor. Bu da en kötü ihtimalle tüketime fazladan 15-16kw eklenmesi demektir. Maddi karşılığı evden doldurursanız 45-50 lira dışarıdan doldurursanız 150-160 lira. Köprüden geçmek istersek otoban hariç 795 lira (kaynak:OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ_TUR_13.01.2025.pdf) otobana girmeden köprüye erişemediğimize göre otobanla birlikte bin lirayı geçiyor. Hadi vapurla geçelim desek Eskihisar-Topcular tek yön 570 lira.
150<570<795. Dolayısı ile şu an zamanınız varsa ve yorgun değilseniz İzmit körfezini dolaşmak her şartta daha ekonomik.
Neyse konumuza dönersek yolculuğa %70 ile başladım, normal yoldan Bursa çevreyoluna kadar gittim. Regen maksimumdaydı (bende her zaman öyle zaten, gaz pedalından ayarlamak daha kolay geliyor) Sürüş modu standart'ta, hız limitleyici 110 km/h olarak ayarlandı. Bursa çevreyoluna vardığımda şarjım %36 ya düşmüştü. Çevreyolundaki dinlenme tesisinde çeşitli firmaların şarj istasyonları olan bir alan yapmışlar. Ben gittiğimde hepsi boştu daha sonra yanıma bi Tesla geldi. Ben Zes'e girdim çünkü eşarj yoktu. 180 kWlıktı galiba (yanlış hatırlıyor olabilirim. Şarja ilk bağladığımda 140kW hızla şarja başladı. Ama malum şarj doldukca hız düşüyor.
Yaklaşık 25-26 dakikada şarj %80 e geldi. Gene malum olduğu üzere lityum bataryalar (NMC ler de ) %80 den sonra çok yavaşlıyor. O nedenle Çok bol zamanınız yoksa fullemek zaman yönetimi açısından pek mantıklı değil. Neyse ben kahve alıp içene kadar Zes ten mesaj geldi araban %80 e geldi, pil sağlığın için istiyorsan çek falan filan diye. Tamam abi deyip tekrar yola koyuldum. Bu noktaya kadar (253 km) tüketim ortalamam 14.8 kW/100 km oldu.
Yolun kalanında da kasmadan normalde nasıl kullanıyorsam öyle kullandım ve tüm hız sınırlarına uydum.
Edremit'e gittiğimde de bir kaç kez Akçay ve Altınoluk'a falan gittim geldim toplamda 500 km mesafe sonra tekrar %80 e getirdim şarjı. 500 km ortalaması 14.9 kw/100 km oldu. Tüketimi arttıran yer Balıkesir ile Havran arasındaki yokuşlardı. Orada ortalamam yükseldi.
Şu dikkatimi çekti, bataryanın her %10 luk dilimi 50 km mesafe katediyor. Teorik olarak tek şarjla 500 km söylemi doğru. Ancak %20 nin altına mümkün olmadıkça inmediğimiz ve %80 in üstüne çıkmak ta gece evden şarj etmedikce pratik olmadığı için %60 lık alanda kullanmak daha mantıklı olacak demektir. Yukarıda yazdığım %10=50 km denklemini gözönünde bulundurulunca durmadan 300 km mantıklı kullanım menzili olacak demektir. Elbette yola çıkmadan %100'e doldurup dibine kadar kullanabilirsiniz ama ne doldurmak için beklemeye ne de %0'a yaklaşmanın stresini yaşamaya gerek yok bence. Uzun yolda %10 ile %90 arası gayet makul oluyor. Yani 400 km menzil. Eh bence düzgün planlamayla kolayca ayarlanabilecek bir şey bu.
Dönerken zamanım vardı, akşam evde şarja takıp şarjı sabaha kadar %100 yaptım (7.4kW 220V charger), İstanbula kadar durmadan devam ettim, eve vardığımda şarjım %15 vardı. (468 km) Ortalaması 13.8kw/100 km oldu. Ancak ortalamayı düşüren Gebze'deki kaza oldu. Orada trafik sıkışınca yavaşladım, Tuzla'da sahilyoluna girince de hız ortalamam 54 km/h'a düştü ve dolayısı ile tüketim de aşağı indi. Köstürsem %5 e kadar bi 50 km daha giderdim ama yol bitti. :)
Hesap gösterge ile de örtüşüyor aslında.
(468km x 13.8kW/100km)/100 = 64,5 kW elektrik harcamışım.
Göstergeye göre %85 harcamışım, 77 x %85 = 65,45 KW yapar zaten. Bataryanın kullanılabilir alanı 73 kw zaten , neredeyse tümünü sömürmüşüm :)
Özetle şehirlerarası yolda WLTP nin açıkladığı 15 kw +/- 1 kW tüketim değeri tutuyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder